Book et møde
LinkedIn - Verdens største netværk
Mange har en konto, fordi 'man skal', men få ved, hvordan de skal bruge tjenesten eller hvorfor. Vi forklarer det hele her med enkle tip til, hvordan du optimerer din profil og dine aktiviteter på LinkedIn.
7 gode råd til brug af LinkedIn
Opretholdelse af kontakten er kernen i LinkedIn. Det gælder uanset, om du søger job, gerne vil have fingeren på pulsen i din branche, vil bede nogen om hjælp, eller er på udkig efter nye kunder eller leverandører. Nøglen er at turde søge kontakt – på LinkedIn er det nemlig ok at fortælle om sine styrker og kompetencer.
Vi har samlet 7 tip og gode råd til, hvordan du udnytter LinkedIn bedst:
- Hold din profil opdateret
Sørg for, at din profil altid er opdateret med dine seneste informationer. Med en opdateret profil kan du blive kontaktet af relevante personer, kolleger og rekrutteringsansvarlige. LinkedIn kan også foreslå ledige stillinger, der passer til netop din profil.
Læs gode råd til, hvordan du laver en personlig og professionel profil - Få dit netværk til at vokse
LinkedIn foreslår kontakter, som de tror, du kender. Hvis du gør, kan du tilføje dem til dit netværk. Du kan selv søge efter og tilføje personer, som du kender, ved hjælp af søgefeltet. Et tip er, at alle medarbejdere på din arbejdsplads tilføjer hinandens netværk. Sammen kan I få indgange til hundredvis af personer og virksomheder. Mange kontakter kan f.eks. være værdifulde den dag, du har brug for et råd, en samarbejdspartner eller et nyt job. - Følg virksomheder og interesse
Lige som på Facebook kan du vælge at følge virksomheder eller emner, som du synes er interessante, via forskellige grupper og sider. På den måde kan du let og enkelt holde øje med, om der er ledige stillinger i din yndlingsvirksomhed, følge deres nyheder eller holde dig opdateret om det seneste inden for et bestemt område eller fag. Du kan søge efter virksomheder og emner i søgefeltet. - Vær aktiv i nyhedsflowet
På din startside i LinkedIn finder du et nyhedsflow, hvor du får opdateringer fra personer i dit netværk, virksomheder og sider, som du har valgt at følge. Du kan være aktiv ved f.eks. at like, kommentere eller dele opdateringer. Ved at være aktiv i nyhedsflowet, gør du løbende opmærksom på dig selv, gør dig aktuel og viser, at du følger med i branchens nyheder. Måske tænker nogen på dig, næste gang de leder efter et nyt samarbejde. - Vis hvem du er
På LinkedIn kan du poste opslag om sit arbejdsliv eller artikler, som kan være interessante for dit netværk. Du kan skrive indlæg og dele links, billeder og filmklip. LinkedIn har et mere tydeligt professionelt fokus end f.eks. Facebook, så hold dig til opdateringer, som relaterer til dit arbejdsliv. - Ros andre og få referencer tilbage
For at få en rigtig skarp profilside er det godt at få andre personer til at fortælle, at du er dygtig til dit job - de såkaldte "endorsements" eller "anerkendelser". Gør det også til en vane selv at anbefale og rose andre menneskers kompetencer. Det bliver normalt værdsat, og hvis du er heldig, gør personen det samme for dig. - Hvordan bliver jeg set, når jeg er inde på andres profil?
Du kan vælge, om man skal kunne se, når du har besøgt en andens profil. Hvis du vælger, at man gerne må kunne se dig, kan du også se, hvem der har været inde på din side. Det anbefales at være synlig begge veje.