Book et møde

Hvordan opnår du mere anerkendelse som mødebooker?

Mange mødebookere kender fornemmelsen af, at skulle yde en ekstra indsats for at skaffe sig arbejdstid og viden til at træffe de vigtige beslutninger omkring planlægning af virksomhedens eksterne mødeaktiviteter – en vigtig arbejdsopgave med et stort ansvar som fortjener anerkendelse. Simone Lemming Andersen, indehaver af Strategisk Kommunikation ApS, giver her sine bud på, hvordan du opnår mere anerkendelse for dit arbejde som mødebooker.

Ros og anderkendelse for en god arbejdsindsats

Hvordan får man ros for en god arbejdsindsats?
Piet Hein skrev engang: ”Vil du ændre på verden med held, begynd i dens centrum, begynd med dig selv.” Det kan han jo have meget ret i, for det er nærmest et Sisyfos-arbejde at ændre på ens omgivelser. Så ønsker man et nyt perspektiv på sig selv og sine arbejdsopgaver, så er det nemmeste og det mest effektive at begynde med sig selv.

Del ud af din viden og erfaringer

Vi ved, at arbejdslivet lever optimalt når man deler ud af sin erfaring og viden, og man er oprigtig optændt af at gøre det bedste for ens omgivelser. Endorfiner slippes fri og man føler sig glad - til glæde ikke kun for en selv men også for ens omgivelser. 

Din personlige værdi er vejen til anerkendelse

Når du bliver mødt af din omverden, så afkoder de DIG ud fra det de kan se og høre - og det kan være noget helt andet end det, du er og ønsker at udtrykke med dig selv. 
Roden til denne fejlafkodning ligger ofte i en mangel på bevidsthed og synlighed omkring ens unikke og personlige værdi. 
Derfor er vejen til respekt, anerkendelse og råderum i ens arbejde at blive bevidst om sin personlige værdi og vise den til omgivelserne. Altså, at lade dig blive arbejdet og ikke arbejdet blive dig.

Øvelse: Find din personlige værdi 

En konstruktiv måde at starte med at gøre sin personlige værdi konkret på, er ved at stille spørgsmålet: Hvad er mine styrker og kompetencer - hvad giver andre mennesker lyst til at kontakte, snakke eller bruge mig. Kort sagt, hvordan skaber jeg værdi omkring mig selv og mit arbejde?

Her arbejder man på fire forskellige livsområder:

  1. Din person: F.eks. er du god til at lytte, motivere, provokere eller iværksætte nye initiativer?
  2. Din faglighed: Har du en speciel viden qua din faglighed?
  3. Din erfaring: Har du erfaring med noget specielt eller unikt du har lavet?
  4. Dit netværk: Har du relationer der kan skabe værdi for andre. Har du f.eks. mennesker i dit netværk, som andre kunne have glæde af at blive introduceret for?

Skriv mindst to ting under hvert punkt og få konkretiseret og synliggjort dine værdier.

Spørg gerne mennesker, du har en god relation til - hvad der gør relationen til dig værdifuld for dem? Kvittér med at fortælle dem, hvad de bidrager med til dig.

Vær stolt af dig selv!

Bliv stolt af de værdier du indeholder - udstrål og vis dem frem! 
Gør dine omgivelser opmærksomme på vigtigheden af det arbejde du udfører og den sjæl du lægger i det. Så bliver dit arbejde mere synligt og det bliver nemmere at tiltrække respekt og få anerkendelse for dit arbejde!