MedlemskabsBetingelser og vilkår
- Generelle regler for medlemskab
- Optjen point
- Scandic partnere
- Brug point
- Scandic Go
- Opnå et medlemsniveau
- Behandling af personoplysninger
- Yderligere vilkår og betingelser
1. Generelle regler for medlemskab
1.1 Et Scandic Friends-medlemskab er gratis. Minimumsalderen for medlemskab af Scandics stamgæsteprogram (herefter “Scandic Friends”) er 18 år. Et Scandic Friends-medlemskab er en aftale mellem Scandic Hotels Holding AB (reg. nr. 556723-5725), et svensk selskab med forretningssted på Sveavägen 167, 102 33 Stockholm, Sverige, (herefter kaldet “Scandic”) og dig personligt (herefter kaldet “medlem”). Medlemskab og medlemskort kan ikke udstedes til virksomheder eller andre juridiske enheder. Der kan kun registreres én fysisk person pr. medlemskab. Kun ét medlem pr. indchecket værelse kan optjene point og kvalificerende overnatninger og benytte fordele under et ophold.
1.2 ”Fordel” er nævnt i Scandic Friends’ vilkår og betingelser for medlemskab. ”Fordel” henviser til fordele, der kun er tilgængelige for medlemmer af Scandic Friends.
Fordelene kan fastsættes og kommunikeres til medlemmet (f.eks. niveaufordele forbundet med nuværende niveau, bonusnætter med mere), men de kan også være uforudsigelige (f.eks. overraskelser, udfordringer, medlemsbegivenheder med mere). Scandic forbeholder sig retten til at justere de fordele, der er tilgængelige via Scandic Friends. De aktuelle fordele, der er inkluderet i Scandic Friends, og oplysninger derom kan findes her.
1.3 Deltagelse i Scandic Friends er underlagt disse vilkår og betingelser, og det er medlemmets ansvar at læse og forstå alle vilkår og betingelser, herunder eventuelle tilføjelser hertil.
Disse vilkår og betingelser gælder fra 7. maj 2024 og erstatter alle tidligere vilkår og betingelser for tidligere medlemsprogrammer hos Scandic.
1.4 Medlemmet træffer passende foranstaltninger for at forhindre, at uautoriserede personer får adgang til medlemskortet, medlemsnummeret og/eller passwords.
1.5 Hvis et medlem mister sit medlemskort, eller hvis medlemmets kontaktoplysninger ændres, skal medlemmet kontakte Scandics booking- og kundeservice via de kontaktoplysninger, der er beskrevet i afsnit 8.4.
1.6 Scandic Friends er gyldig, indtil andet oplyses, og Scandic forbeholder sig retten til at ophæve Scandic Friends ved at informere medlemmet om dette med seks måneders varsel.
1.7 Scandic forbeholder sig retten til at ændre vilkårene og betingelserne for Scandic Friends.
Scandic informerer medlemmer om ændringer af væsentlig karakter eller ændringer, som er ugunstige for medlemmer, via mindst en af Scandic Friends’ informationskanaler, dvs. via Scandics website, e-mail, SMS eller almindelig post. Scandic vil bestræbe sig på at kommunikere ændringer i vilkårene og betingelserne rettidigt.
1.8 Scandic forbeholder sig retten til efter eget skøn at opsige et medlemskab af Scandic Friends, hvis medlemskabet misbruges.
En sådan opsigelse kan finde sted straks og uden varsel og vil medføre fortabelse af eventuelle point. Et misbrug af medlemskabet kan f.eks. være respektløs eller urimelig adfærd over for Scandic eller dets partnere, kriminelle handlinger eller handlinger, der betragtes som umoralske eller uetiske, eller som overtræder disse vilkår og betingelser. Medlemmet kan til enhver tid opsige sit medlemskab ved at sende en e-mail til Scandics booking- og kundeservice på memberdk.scandic@scandichotels.com.
1.9 Det er medlemmets ansvar på forhånd at informere sin arbejdsgiver og indhente arbejdsgiverens forudgående samtykke, hvis et sådant samtykke er påkrævet, når medlemmet forventer at optjene point gennem Scandic Friends baseret på omkostninger, der betales af arbejdsgiveren. Point, som optjenes i forbindelse med forretningsrejser, f.eks. når hotelovernatningen betales af arbejdsgiveren, må ikke anvendes til private formål uden arbejdsgiverens forudgående samtykke.
Scandic er under ingen omstændigheder ansvarlig for, at medlemmet informerer eller modtager godkendelse fra arbejdsgiveren.
1.10 Hvis medlemmet bruger optjente point fra en forretningsrejse til private aktiviteter, kan en sådan brug i visse lande, f.eks. Sverige, Norge, Finland og Danmark, blive pålagt indkomstskat eller andre skatter.Det er medlemmets pligt at informere arbejdsgiveren og/eller de relevante myndigheder herom og betale den gældende skat i forbindelse med en sådan brug. Scandic fraskriver sig ethvert ansvar for enhver skat og skattepligt, der pålægges medlemmet i denne henseende.
1.11 Der gælder særlige regler for optjening og brug af point på Scandic Go-hoteller, se afsnit 5.
De angivne regler i vilkårene og betingelserne gælder for alle andre Scandic-hoteller.
Tilbage til toppen
2. Optjen point
2.1 Point og kvalificerende overnatninger (se afsnit 2.5) kan optjenes fra tilmeldingsdatoen hos Scandic Friends.
2.2 Medlemmet optjener point gennem Scandic Friends MasterCard og udvalgte partnere, kaldet “ikke-kvalificerende point”.
Medlemmet kan bruge de ikke-kvalificerende point, men de tæller ikke med i kvalificeringen til et højere medlemsniveau.
2.3 Medlemmet optjener kvalifikationspoint på kvalificerende overnatninger (se afsnit 2.5), medlemmets monetære forbrug (ekskl. moms, rabat og værdikuponer), der opkræves på medlemmets værelsesregning under et ophold, og ved at vælge ekstra point i stedet for en restaurantvoucher. De monetære udgifter omfatter udgifter til indkvartering, mad og drikkevarer, butik, hoteltilbehør og tjenester på kvalificerende ophold. Kvalifikationspoint gør det muligt for medlemmet at nå det næste medlemsniveau, som kaldes ”Level”. Selvom medlemmet bruger sine kvalifikationspoint, tæller de med i kvalificeringen til et højere niveau. For at optjene point skal medlemmet oplyse sit medlemsnummer på bookingtidspunktet og vise medlemskortet og ID, når vedkommende checker ind på Scandic-hotellet. Kvalifikationspoint tildeles kun ét Scandic Friends-medlem pr. værelse og for ét værelse pr. pointgivende overnatning (se afsnit 2.5).
2.4 Kvalifikationspoint beregnes ud fra den monetære værdi og medlemmets aktuelle medlemsniveau (Level) (se tabel 1), efter rabatter, fratrukne vouchers og eksklusive moms. Summen af udgifter (iht. afsnit 2.3) under et kvalificerende ophold ganges de med de angivne faktorer i tabel 1 for at beregne antallet af point optjent af medlemmet.
Eksempel: Hvis de samlede udgifter (ekskl. moms) er 1.000 SEK, ganges beløbet for et Level 1-medlem med 2, hvilket svarer til 2.000 point.
Optjeningsrate pr. medlemsniveau |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 SEK/DKK/NOK |
2 |
2 |
2 |
2,5 |
2,5 |
3 |
3 |
1 EUR |
20 |
20 |
20 |
25 |
25 |
30 |
30 |
1 PLN |
6 |
6 |
6 |
7,5 |
7.5 |
9 |
9 |
2.5 En ”pointkvalificerende overnatning” eller ”pointgivende overnatning” betyder, at medlemmet optjener point, som kvalificerer medlemmet til at opnå et højere medlemsniveau (Level) og modtager fordele i forbindelse med opholdet. Disse kvalificerende point kan optjenes på indkvartering og bruges på hotellet. Hvis en overnatning ikke er pointkvalificerende, vil medlemmet ikke modtage nogen kvalificerende point eller medlemsfordele under opholdet. En ”kvalificerende overnatning” er en optjent overnatning, der tæller med i kvalificeringen til Level 7-medlemsniveauet, hvilket kræver 100 kvalificerende overnatninger. Hvis en overnatning ikke er kvalificerende, er den ikke inkluderet i de 100 nætter, der kræves for at nå Level 7. De fleste overnatninger, som bookes på Scandics website eller i Scandics app, enten direkte på Scandics hoteller, via Scandics booking- og medlemsservice eller via udvalgte webbaserede forretningsrejsebureauer, er kvalificerende.
Scandic forbeholder sig retten til fra tid til anden at beslutte og ændre, hvilke overnatninger der er kvalificeret i henhold til ovenstående.
Medlemmet skal registreres som gæst på et hotel for at optjene kvalificerende overnatninger og kvalificerende point.
Undtagelser er hovedsageligt særlige værelsespriser og ikke-skandinaviske tjenester (f.eks. Booking.com og Hotels.com).
2.6 En kvalificerende overnatning giver medlemmet et andet antal kvalificerende point, afhængigt af medlemmets aktuelle medlemsniveau (Level). (Se tabel 1)
2.7 For gruppereservationer og bookingblokke, der betales via månedlig faktura, gælder særlige vilkår og betingelser vedrørende optjening af kvalificerende point og brug af medlemsfordele.
2.8 Kvalificerende point udstedes ikke, hvis et ophold afbestilles af årsager, der ligger uden for Scandics eller en Scandic-partners kontrol.
2.9 Scandic Friends’ kvalificerende point og ikke-kvalificerende point, som optjenes af medlemmet, kan ikke kombineres med eller overføres til andre medlemskonti.
Point må ikke sælges, arves, overføres eller på anden måde ombyttes mod betaling.
2.10 Medlemmet optjener kvalificerende point på køb i hotelbutikken, interne hotelydelser og produkter, på mad og drikkevarer, op til 500 EUR/5.000 DKK/5.000 NOK/2.000 PLN/5.000 SEK pr. ophold tilføjet til værelsesregningen. Et medlem kan også betale for andre gæster, så længe det sættes på værelsesregningen.
2.11 Der kan gå op til 10 dage efter udcheckning, før pointene registreres på medlemmets konto. Hvis pointene er blevet givet forkert til en Scandic-medlemskonto, kan de efterfølgende fjernes af Scandic.
2.12 Alle point (kvalificerende point og ikke-kvalificerende point) er gyldige til indløsning/brug 3 år fra betalingsdatoen.
Pointene udløber den sidste dag i de måneder, de blev optjent i, tre år senere. Eksempel: Point optjent den 6. marts 2023 udløber den 31. marts 2026, og point optjent den 22. juni 2019 udløber den 30. juni 2022.
2.13 Kvalificerende point kan bruges til kvalificering i det igangværende medlemsår (op til 12 måneder). Alle optjente kvalificerende point i løbet af det igangværende medlemsår tæller med i kvalificeringen til et niveau, selvom pointene bruges.
2.14 Medlemmer kan se deres kontooplysninger på www.scandichotels.dk/scandic-friends
Tilbage til toppen
3. Scandic partnere
3.1 I nogle tilfælde kan kvalificerende point og ikke-kvalificerende point optjenes og bruges hos Scandic-partnere afhængigt af hver enkelt partners vilkår og betingelser. Du kan finde flere oplysninger om vores partnere, fordele og tilbud på partnersiderne under Scandic Friends.
3.2 Et Scandic Friends-medlem kan ikke kræve kompensation for point eller fordele, hvis samarbejdsaftalen er blevet ændret mellem Scandic Friends og partnervirksomheden.
3.3 Fordele kan kun bruges af medlemmet personligt og gælder kun for det værelse, hvor medlemmet bor. Medlemmet skal oplyse sit personlige Scandic Friends-medlemsnummer for at kunne benytte sig af partnertilbud. Scandic er ikke ansvarlig for eventuelle konsekvenser af uautoriseret brug af medlemsnumre.
3.4 Scandic er ikke ansvarlig for aftaler indgået mellem medlemmet og en Scandic-partner.
3.5 Hvis et medlem bruger point til tjenester, der leveres af en Scandic-partner, gælder den relevante partners generelle vilkår og betingelser for brugen.
Tilbage til toppen
4. Brug point
4.1 Et Scandic Friends-medlem kan bruge kvalificerende point og ikke-kvalificerende point på interne hotelydelser og produkter, bonusnætter og hos udvalgte Scandic partnere. Pointene kan ikke bruges i kombination med rabatter, kuponer eller andre tilbud, forudsat at intet andet er tydeligt angivet.
4.2 Scandics vilkår og betingelser for køb gælder for alle køb med pointindløsning. Hvis de indløste point er udløbet, anses de for at være brugt og kan ikke refunderes.
4.3 Et medlem kan betale for interne hotelydelser og produkter med kvalificerende point og ikke-kvalificerende point. Læs mere på www.scandichotels.dk/scandic-friends for specifikke regler
4.4 En bonusnat er en hotelovernatning, som et medlem kan betale helt eller delvist med point.
Både kvalificerende point og ikke-kvalificerende point kan bruges til at booke bonusnætter på et Scandic Hotel.
4.5 Tilgængeligheden af bonusnætter afhænger af antallet af ledige værelser.
Værelsestilgængeligheden kan derfor være begrænset på udvalgte hoteller i visse perioder.
4.6 Et medlem kan ikke optjene standardpoint på den del af bonusnatten, der betales med point.
Medlemmet kan dog optjene kvalificerende point på hoteludgifter under opholdet (se afsnit 2.3), og hvis noget er blevet betalt delvist med penge.
4.7 En bonusnat tæller med i kvalificeringen til et højere medlemsniveau (Level), når et medlems samlede antal optjente kvalificerende overnatninger i løbet af et medlemsår når kriteriet for det næste niveau (Level 7).
4.8 For at booke en bonusnat skal medlemmet have tilstrækkelige kvalificerende point og/eller ikke-kvalificerende point på sin medlemskonto og fremvise sit medlemsnummer. Bonusnætter kan kun bookes via Scandics egne salgskanaler. Opholdets pris, når bonusnatpointene anvendes, kan ses på Scandics website på bookingtidspunktet. Opholdets pris, når bonusnatpointene anvendes, varierer fra dag til dag og afhængigt af hotelkategorien. Når en bonusnat er blevet booket, vil de tilsvarende point for den relevante hotelkategori og eventuelle tillægsydelser eller andet blive trukket fra medlemmets konto. Få mere at vide om det antal point, derkræves for et bestemt hotel på www.scandichotels.dk/scandicfriends
4.9 Bonusnatten skal bookes af medlemmet og gælder for to personer i et standarddobbeltværelse. Det er også muligt for et medlem at forære en bonusnat i overensstemmelse med afsnit 4.11.
4.10 Bonusnætter kan bookes 12 måneder før ankomstdatoen. Point fratrukket medlemmets konto kan tilbageoverføres til den samme konto, hvis annulleringen er foretaget i henhold til Scandics afbestillingsbetingelser. Hvis et medlem booker et ophold med point, der udløber før ankomst, og afbestiller eller ombooker opholdet, udløber pointene. I tilfælde af udeblivelse vil pointene blive betragtet som brugt. Disse regler gælder for alle indløste point, og ikke kun de point, der blev brugt på hotelopholdet. Se afsnit 4.11 for oplysninger om ”foræring af en bonusnat”.
4.11 Et medlem kan forære en bonusnat, og bookingen kan foretages via Scandics booking- og kundeservice (se kontaktoplysningerne under afsnit 8.5). Bonusnatten kan bookes 12 måneder før ankomstdatoen. Bookingen kan ændres til en anden dato, men i tilfælde af afbestilling vil ingen point blive refunderet. I tilfælde af udeblivelse vil pointene blive betragtet som brugt. Bonusnætter må ikke videresælges.
4.12 Et medlem kan kombinere point og kontanter for at betale for en bonusnat. Den del, der betales med point, genererer ikke kvalificerende point.
Den del, der betales med penge, genererer nye kvalificerende point. Når et medlem betaler med en kombination af point og kontanter, kan ingen andre tilbud, rabatter, vouchers eller kombinationer heraf bruges. En såkaldt ”delvist betalt” bonusnat kan tælles med i kvalificeringen til et højere medlemsniveau for den oprindelige pointindehaver, når deres samlede antal hotelovernatninger lægges sammen.
4.4 Bonusnætter afhænger af led
Tilbage til toppen
5. SCANDIC GO
5.1 For at optjene og bruge kvalificerende point og ikke-kvalificerende point på Scandic Go-hoteller gælder følgende regler, som i visse tilfælde erstatter ovenstående regler.
5.2 Medlemmet optjener kvalificerende point på kvalificerende overnatninger (se afsnit 2.5).
5.3 Medlemmet optjener ikke kvalificerende point for mad og drikkevarer eller for køb af hotellets egne produkter eller tjenester på Scandic Go-hoteller.
5.4 Både kvalificerende point og ikke-kvalificerende point kan bruges til at booke bonusnætter på et Scandic Go-hotel.Medlemmet kan dog ikke bruge point til andet end dette. Point kan f.eks. ikke bruges til at købe mad og drikkevarer.
5.5 Der gælder ingen andre fordele forbundet med medlemskabet på Scandic Go-hoteller. Du modtager f.eks. ikke en voucher eller ekstra point i stedet for vouchers for hver overnatning i forbindelse med dit ophold.
Tilbage til toppen
6. OPNÅ ET MEDLEMSNIVEAU
6.1 En kvalificeringsperiode er ét medlemsår på 12 måneder, som starter den dag, hvor medlemmet tilmeldte sig Scandic Friends, og slutter den sidste dag i måneden det følgende år. Kvalificerende overnatninger/kvalificerende point, der optjenes i løbet af denne 12-måneders periode, vil afgøre, om medlemmet forbliver på sit niveau, eller om niveauet ændres. Ved opgraderinger foretages denne evaluering efter hver transaktion. Ved nedgradering eller fornyelse af det aktuelle niveau sker evalueringen på den første hverdag i måneden.
6.2 Nye medlemmer af Scandic Friends begynder på Level 1 (det første niveau). En opgradering af medlemsniveauet finder sted, når medlemmet på sin Scandic-konto har det antal kvalificerende overnatninger (se afsnit 2.4) eller det antal kvalificerende point (se afsnit 2.3), som kræves for at nå dette nye niveau, der er registreret på medlemmets Scandic-konto. Opgraderinger foretages ikke under et ophold. Der kan gå op til 10 dage efter udcheckning, før pointene og/eller overnatningerne registreres på Scandic-kontoen, og først derefter kan det næste niveau (Level) opnås.
6.3 Level 2
Scandic Friends Level 2 tildeles medlemmer med mindst 5.000 kvalificerende point i løbet af en periode på 12 måneder.
6.4 Level 3
Scandic Friends Level 3 tildeles medlemmer med mindst 10.000 kvalificerende point i løbet af en periode på 12 måneder.
6.5 Level 4
Scandic Friends Level 4 tildeles medlemmer med mindst 25.000 kvalificerende point i løbet af en periode på 12 måneder.
6.6 Level 5
Scandic Friends Level 5 tildeles medlemmer med mindst 100.000 kvalificerende point i løbet af en periode på 12 måneder.
6.7 Level 6
Scandic Friends Level 6 tildeles medlemmer med mindst 250.000 kvalificerende point i løbet af en periode på 12 måneder.
6.8 Level 7
Scandic Friends Level 7 tildeles medlemmer med mindst 400.000 kvalificerende point eller 100 kvalificerende overnatninger eller i løbet af en periode på 12 måneder.
Level |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Point |
0 |
5 000 |
10 000 |
25 000 |
100 000 |
250 000 |
400 000 |
Nætter |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
100 |
Tilbage til toppen
7. BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
7.1 Som medlem af Scandic Friends behandles medlemmets personoplysninger på den måde, der er beskrevet i disse vilkår og betingelser og i vores persondatapolitik. Scandic er dataansvarlig for behandlingen af medlemmers personoplysninger under Scandic Friends.
7.2 Scandic anbefaler, at medlemmet regelmæssigt læser persondatapolitikken for at forstå, hvordan Scandic behandler medlemmets personoplysninger inden for rammerne af medlemskabet samt medlemmets rettigheder i forbindelse hermed. Medlemmet vil blive informeret om ændringer i persondatapolitikken, og den nye persondatapolitik offentliggøres på Scandics website.
Tilbage til toppen
8. YDERLIGERE VILKÅR OG BETINGELSER
8.1 Hvis en bestemmelse i denne aftale viser sig at være juridisk ugyldig, eller denne aftale på anden måde anses for ufuldstændig, skal dette ikke gøre aftalen som helhed ugyldig.
I så fald erstatter parterne det juridisk ugyldige eller ufuldstændige forhold med en bestemmelse, der så vidt muligt svarer til parternes formål med kontraktforholdet.
8.2 Hvis du booker et ophold i et andet land end Sverige, kan lokale afvigelser vedrørende Scandic Friends gælde afhængigt af den gældende lovgivning i det pågældende land.
8.3 Disse vilkår og betingelser er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med svensk lovgivning.
Eventuelle tvister, der opstår som følge af eller i forbindelse med Scandic Friends, skal udelukkende afgøres af en svensk domstol.
8.4 Hvis du har spørgsmål vedrørende Scandic Friends, bedes du kontakte Scandics booking- og kundeservice telefonisk:
Sverige: +46 8 517 517 00
Norge: +47 23 15 50 00
Danmark: +45 33 48 04 00
Finland: +358 200 81800 (gebyr på 0,65 euro/min. + lokal takst/min.)
Uden for Norden: +46 8 517 517 20
Se www.scandichotels.dk/scandicfriends for at finde e-mailadresser og postadresser på Scandics booking- og kundeservice.
8.5 Scandic kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle typografiske fejl.
Tilbage til toppen