Bæredygtige partnerskaber

Vi samarbejder med selskaber og organisationer, der tager bæredygtighed alvorligt. De tror, ligesom vi gør, at omsorg både for mennesker og miljø kan bidrage til gode forretninger og et bedre samfund.

Partnerskaber, som kan gøre verden til et lidt bedre sted

The Natural Step

I 1994 startede Scandics arbejde for miljøet for alvor. The Natural Step var vores rådgiver fra starten, og deres pricipper for bæredygtighed guider os stadig den dag i dag. The Natural Step hjælper virksomheder og organisationer med at tage strategiske beslutninger om bæredygtighed (økonomisk, miljømæssigt og socialt).

Diversity Charter i Sverige

Diversity Charter er et netværk for selskaber og organisationer, der aktivt søger efter en vellykket arbejdsform med alsidighed. Forretningen er et industriinitiativ, der blev indledt i Sverige i 2010 af selskaber som Scandic.

Real Stars

I 2014 begyndte Scandic Sverige et samarbejde med organisationen Real Stars. Samarbejdet fokuserer på "Fair Sex", dvs. arbejde mod menneske- og sexhandel.

ICARUS

Scandic er en del af samrådskomitéen på miljøprojektet ICARUS, der drives af Business Travel Association. ICARUS er det største internationale initiativ for bæredygtighed for forretningsrejsebranchen.

Visita

Visita er hotel og restaurantbranchens egen organisation i Sverige. Scandic er en del af Visitas råd for bæredygtighed.

Klimaloftet

Klimaloftet er Norges klimakampagne fra regeringen og miljøministeriet. Målet er at skabe en forståelse og forpligtelse for klimaspørgsmål og at bidrage til reduktion af udledninger. Scandic er en af miljøministeriets samarbejdspartnere og skal bidrage til designet af et stærkt koncept for Klimaloftet.

Stockholm Water Prize

Scandic er en af stifterne af Stockholm Water Prize. Hvert år uddeles prisen af Stockholm International Water Institute under World Water Week, som bliver besøgt af forskere og eksperter fra hele verden.

Nordisk svanemærke

I 1994 blev Scandics miljøarbejde lanceret for fuld kraft. Det nordiske svanemærke, også kendt som Svanen, har været en vigtig samarbejdspartner fra begyndelsen. Over 4 ud af 5 af vores nordiske hoteller har fået miljømærket, og antallet vokser hele tiden. Svanen er den skrappeste miljømærkning og det officielle nordiske miljømærke, stiftet af det Nordiske Ministerråd. Nogle af de mange fordele ved at samarbejde med Svanen er:

  • certificering fra uafhængig tredjepart, Type 1
  • overordnet perspektiv med strenge krav (energi, vand, kemikalier, affaldshåndtering og genanvendelse)
  • obligatoriske grænseværdier, som alle skal leve op til
  • et af Sveriges mest kendte brands (96%) med omfattende markedsføringskommunikation
  • et vigtigt bæredygtighedsværktøj til offentlige og private udbud/indkøb

EU-blomsten

Det europæiske miljømærke for hoteller ligner det nordiske svanemærke, hvor meget skrappe krav stilles på alle miljømæssige områder. Vi stræber efter, at alle vores hoteller uden for de nordiske lande skal være mærkede med EU-blomsten.

Miljømærkede leverandører

Vi vælger også leverandører og produkter mærket med Svanen eller EU-blomsten - alt fra møbler til tryksager og rengøringsmidler. Sammen med vores leverandører stræber vi efter et stigende antal miljømærkede produkter på vores hoteller.

Green Globe

Nogle af vores hoteller investerer i mærkning med det internationale Green Globe symbol – et kendt og pålideligt mærke.

EU økologi

Du vil finde EU's officielle mærkning af økologisk mad i vores morgenbuffeter samt mange andre steder.

Debio

I Norge samarbejder Scandic med Debio med det mål at sikre økologisk mad i landet. Scandics morgenmad i Norge er certificeret af Debio.

Luomu

I Finland samarbejder vi med Luomu. Organisationens hovedformål er at fremme økologiske produkter som en del af finsk madkultur.

KRAV

KRAV blev stiftet i Sverige i 1985 for at skabe en troværdig mærkning af økologisk mad. KRAV drives som en samarbejdsorganisation, hvoraf Scandic er medlem. KRAV-mærket repræsenterer: Godt miljø, dyrevelfærd og sundhed. Morgenmad på svenske Scandic-hoteller har været KRAV-mærkede siden 2001. Scandic har også været involveret som rådgiver i dets udvikling af kriterier.

Dansk Ø-mærke, statskontrolleret økologisk

På danske Scandic-hoteller kan du se Ø-mærkningen af økologisk mad og drikke. Det blev indført i 1989 og garanterer, at produktet er godkendt af de danske myndigheder. Organisationen arbejder med hele kæden fra produktion til forbrug.

WWF

Det er vigtigt for os at søge balance i Jordens ressourcer. Derfor følger vi altid WWF's retningslinjer for bæredygtigt fiskeri. Vi deltager også hvert år i WWF's Earth Hour-demonstration for at understrege klimaproblemets alvor.

Fairtrade

Fairtrade-mærket er et etisk og socialt mærke for menneskerettigheder. Gennem køb af Fairtrade-produkter fremmes demokrati og giftfrit landbrug, samtidig med at børnearbejde og diskrimination modarbejdes. Vi serverer kun Fairtrade-kaffe på vores hoteller i Finland, Norge, Tyskland og Sverige.

UTZ Good Origin

UTZ garanterer, at kaffen er blevet dyrket med social og miljømæssig ansvarlighed, og kaffen kan altid spores tilbage til et land og dets avlere. Al kaffe, som vi serverer i Danmark, er UTZ-certificeret.

Lazarushjalpen

Takket være samarbejdet med Lazarushjalpen vil mange dårligt socialt stillede børn få mindst én julegave. Dette partnerskab eksisterer i mange områder i Sverige i dag.

Retoy

Retoy er en svensk organisation, der arrangerer dage med bytte af legetøj og legedage, med fokus på børns rettigheder. Når de besøger Malmø, Gøteborg og Stockholm hjælper vi dem som regel med overnatning.

Red Barnet

Når katastrofer rammer i verden, giver vi som regel et bidrag til Red Barnet og beder også om hjælp fra vores medarbejdere og gæster for at indsamle midler.

Scandic i samfundet

Vi er involveret i lokalsamfundet omkring alle hoteller i hvert land. Sammen med vores vigtigste samarbejdspartnere i form af selskaber, organisationer og ægte entusiaster omkring os arbejder vi på at skabe et godt samfund.

Bidrag til bæredygtige initiativer

Gennem årene har vi støttet et udvalg af spændende og vigtige initiativer til bæredygtighed. Inklusive:

  • Polyteknisk samfund – Ingeniørstuderende fra Danmarks Tekniske Universitet afprøver deres opfindelser og praktiske løsninger i bæredygtighed på Roskilde Festival.
  • Quick Response – Journalister, der afslører, debatterer og underviser om diskrimination i medierne.
  • Miljöresurs Linné – Konkurrence mellem kollegaer inden for catering i miljøvenlig madlavning.
  • Copenhagen Business School – Uddanner 18.000 studerende til at blive ambassadører for bæredygtighed med fokus på forretningsmuligheder.
  • KFUK-KFUM Sparrevikens lejr – En lejr for børn med udenlandsk baggrund, hvor de kan deltage i udendørsaktiviteter sammen med andre børn.
  • KFUM Umeå – 15 dage med afslapning, sommerjob og kurser på landet for uledsagede mindreårige flygtninge.
  • Consumentor/Shopgun – Information om de etiske, miljømæssige og sundhedsrelaterede virkninger af forbrugsvarer distribueret via internettet og mobiltelefoner.
  • Rättviseförmedlingen (Equalisters) – Hjælper selskaber og organisationer med at finde særlige personer og underrepræsenterede grupper til ansættelse, foredrag, osv.