Aktiv kamp mod madspild

I Scandic gør vi hver dag en indsats i kampen mod madspild, og vores team members arbejder konstant på at finde nye måder til at nedbringe madspild. For at kunne følge hotellernes udvikling samler og vejer vi hver dag alt vores madspild.



Små portioner - store forandringer

Under coronapandemien begyndte vi at servere retterne på vores morgenmadsbuffet i små portioner for at mindske smitte via kontaktflader. Vi fandt dog samtidig ud af, hvor positiv en effekt de små portioner havde på mængden af madspild. De små tallerkenanrettede portioner får nemlig ikke kun vores retter til at se mere elegante ud – det betyder også at vores gæster tager mindre mad på deres tallerkener og mindsker på den måde mængden af madspild.

I vores buffet serverer vi ligeledes maden med tange i stedet for gafler, der gør det nemmere for vores gæster kun at tage den mængde mad som de ønsker, ligesom vi bruger mindre tallerkener for at sikre at vores gæster kun tager den mad, de kan spise. Du er selvfølgelig altid velkommen til at spise lige så meget du kan, og initiativet er kun iværksat for at vi sammen med være med til at nedsætte madspild på vores hoteller.

Vores mad er "Too Good To Go"

Scandic har siden 2017 samarbejdet med madspildsappen Too Good To Go - en app, dedikeret til at reducere madspild og tanken bag konceptet er at give brugerne mulighed for at købe mad, der ellers ville være blevet smidt ud til en reduceret pris. I Scandic har vi i samarbejde med Too Good To Go reddet mere end 70.000 portioner morgenmad fra vores buffeter i Danmark, og det svarer til 165 ton mindsket CO2. På den måde sikrer vi, at vi kan levere en bugnede morgenmadsbuffet for vores gæster hver eneste dag og at alt den mad, der ikke bliver spist af vores gæster, ender i maven på glade brugere af Too Good To Go appen.