Derfor er søvn vigtig

Får du nok søvn, bliver du ikke blot klogere, gladere og sundere, du vil også præstere bedre på jobbet. Men det kan være svært, når vi ligger der og vender og drejer os. På denne side har vi samlet vores bedste tips til at sove bedre.

10 grunde til at få nok med søvn

  1. Du får en bedre hukommelse

  2. Du bliver mere kreativ

  3. Viden lagres bedre

  4. Det bliver lettere at fokusere

  5. Du får mere energi

  6. Du får et mere balanceret humør

  7. Dit immunforsvar forbedres

  8. Risikoen for hjerte-kar-sygdomme, depression og diabetes mindskes

  9. Sukkertrang mindskes

  10. Produktionen af stresshormoner mindskes

Sov mere – præstér bedre på jobbet

Søvn giver dig ikke blot mere energi, den har en masse andre smarte egenskaber, som kan booste din præstation på jobbet. Er du ordentlig udhvilet, vil du kunne fokusere bedre. Når du sover, gemmes og sorteres dine indtryk fra dagen sådan, at du efterfølgende let kan hente dem frem, når der er behov. Har du ikke sovet nok, vil du gå glip af den smarte vidensbank, som din hjerne bygger op og får derved svære ved at drage kloge konklusioner og se den store sammenhæng. Har du omvendt fået nok med søvn, vil du være bedre til at modstå stress og have et mere balanceret humør, hvilket er en fordel i ethvert job.

Hvor lang tid bør jeg sove?

En voksen person har brug for mellem 6 – 9 timers søvn. Søvnbehovet er individuelt, og en tommelfingerregel er, at du får nok søvn, hvis du føler dig energisk. Det kan også komme an på, hvor mange timers dyb søvn, du har fået.

Svært ved at sove? Prøv dette:

  • Undgå mobiltelefon og tablet i sengen. Sluk den helst to timer, inden du skal sove. Kroppen forveksler det blå lys fra skærmen med dagslys, hvilket forstyrrer udskillelsen af søvnhormonet melatonin.
  • Læs en fysisk bog i stedet for en e-bog.
  • Prøv meditation eller afslapningsøvelser. Der findes et stort udvalg af apps, som kan hjælpe dig.
  • Sænk temperaturen i soveværelset, anbefalingen lyder på max 18 grader
  • Suttekluden har de fleste af os nok ladet være i barndommen. Men den opfylder et behov, selv for voksne. Den dufter nemlig af noget, vi kender, og som vi bliver trygge og afslappede af. Har du svært at sove i nye omgivelser, kan du prøve at medbringe et pudebetræk eller en t-shirt hjemmefra. Måske vil du ikke dufte noget med det første, men din hjerne vil genkende det, og du vil falde mere trygt i søvn. 

5 tips til at få nok med søvn

  • Regelmæssighed: Gå i seng cirka samme tidspunkt hver dag.
  • Sørg for at holde soveværelsestemperaturen lav, 14-18 grader er optimalt.
  • Undgå alkohol. En kendt misforståelse er, at alkohol hjælper til bedre søvn. Men din søvnkvalitet bliver dog ikke ligeså god, og du vil ikke føle dig udhvilet på samme måde som ellers.
  • Begræns indtaget af koffein. Nogle søvnforskere anbefaler, at vi ikke bør drikke kaffe/te efter kl. 14.
  • Træn regelmæssigt. Al træning fører til bedre søvn, mens inaktivitet kan lede til dårligere søvn.